SSHH Nr 1/1998 Hasse Gustafsson: En
byskollärare minns...
Hösten 1955 anmälde jag mig,
liksom ett
antal andra lärarstuderande för ett par dagars studiebesök i Ekenäs
seminarium,
dels för att slippa den tråkiga rutinen med lektioner och
undervisningsövningar
i Normalskolan i Nykarleby, gemenligen kallad "steinhäkte", dels för att hälsa på mina
föräldrar i
Hangö. Det visade sig genast att det fanns ett otroligt stort antal
giftasvuxna
och -lysta "trissor" i idstaden, men jag hann faktiskt
också
besöka hemmet i Hangö. Jullovet tillbringade jag med att lasta props
vid "gamel
kajn",
men sista lovdagen tog jag ledigt och
tåget till Ekenäs, dit nästan samtidigt en kvinnlig lärarkandidat
anlände från
Åbo för att förbereda sig för den sista terminen. Denna kandidat, i
vilken
jag fann behag, lovade att vid första bästa tillfälle göra ett besök i
Nykarleby. Det besöket fick jag vänta länge på, för vi upplevde den
olycksaliga
vintern 1956, då det blev en långvarig generalstrejk, tågen stod och
Kekkonen
valdes till president. Alla prövningar tar slut en gång och sist och
slutligen
var ju Kekkonen president i bara 25 år. Till påsklovet gick tågen igen,
jag
åkte ner, Maj-Britt och jag förlovade oss vid vår tredje träff, prick
tio dagar
efter min myndighetsdag. Min frihet blev kort!
Det blev en fin sommar det året. Lärarexamen var
klar och det gällde att
få en tjänst och börja betala på studieskulderna. I hela södra Finland
fanns
det två skolor som lediganslog två tjänster. Den ena var Högsåra i
Hitis, men
dit ville inte min fästmö, som hade tillbringat barndomen i skärgården.
Den
andra var Edvardsbergs skola i Snappertuna, belägen på fastlandet, om
än "något
avsides",
som en semikamrat med ortskännedom kunde
berätta per telefon. Alltså friskt in med ansökningshandlingarna -
kuverten
var tämligen tunna - och efter några veckor fick vi meddelande från
folkskolinspektören i Åbolands distrikt, dit även västra Nyland hörde,
att vi
var valda till lärare på provår vid ovannämnda skola.
Läget var under kontroll, så vi njöt av sommaren i
fulla drag, men i
början på augusti kom vi på att vi faktiskt var anställda tjänstemän
och borde
visa upp oss på den arbetsplats, där vi skulle verka och bo ett år
framöver.
Det gällde att ta sig till brottsplatsen, men ingendera av oss hade
något
motordrivet fordon, än mindre körkort. Det blev att besöka gamle vännen
och
cykelhandlaren Paul Feldt, som snäll som han var prutade ner priset på
en
splitterny blå Hermes herrcykel med tre växlar till den jämna summan
25000
gamla mark. Jag lånade hela summan av pappa och lovade betala tillbaka
från
första lönen. Min far, som var en klok karl, uppmanade mig att ta det
hela som
ett långtidsprojekt och först se, vad jag fick i lön och betala enligt
tid och
råd.
En mycket vacker och varm sommarmorgon började så
min långa era som
byskollärare, då jag, utrustad med ny cykel, fästmö och smörgåspaket,
cyklade
till järnvägsstationen, löste biljett till Raseborg haltpunkt, steg av
tåget,
placerade Maj-Britt på pakethållaren och började trampningen söderut.
För en
yngre generation skall här genast framhållas, att den s.k. Kungsvägen
var
krokigare och backigare på den tiden och vägytan betydligt ojämnare.
Dessutom
fick Maj-Britt ont i baken, så hon fick flytta över till stången, fick
mera ont
i baken och nu kunde jag inte heller växla, för hon satt på
växlingsmojängen.
Dagen var inte längre varm, den var het.
Efter knappa två mil med lika många lanthandlar och
jaffapauser (det var
före mellisens tid) kom vi fram till Bredäng by, där skolan låg.
Direktionens
ordförande hade väntat på oss "en
liten stund"
som han så artigt
sade. Skolan, som bestod av två rödmålade hus med vita knutar, låg
vackert i
en skogssluttning mot söder. Det större huset hade en bostad på tre rum
och kök
och den lokalen kom att bli vårt hem i fem år, men det trodde vi ju
inte då.
Dessutom fanns ett rejält klassrum med slöjdsal. I det mindre huset
fanns
lärarbostad, klassrum och matsal samt bostad för städerskan-kokerskan.
Därtill
fanns det några mindre byggnader och bastu, men bäst av allt, genom
strandalarna skymtade blått vatten som visade sig stå i förbindelse med
världshaven och som dessutom var tämligen fiskrikt. Vårt första besök
på skolan
blev fransyskt, för direktionsordförandes fru ville prompt bjuda på
kaffe med
dopp så vi promenerade till stranden, lastade cykeln och oss själva i
en
liten rank eka och blev rodda över Saltviken till Höstnäsby. Denna eka
ställdes sedermera kostnadsfritt till mitt förfogande så länge jag
bodde i byn
och dess durk hann se många goda fiskar. Speciellt minns jag de trinda,
helt
friska gäddorna som jag tog på drag och krok. Framkomna till Höstnäs "blevo vi rekorderligen undfägnade" som jag läst i en gammal skrift.
Efter en
stund uppenbarade sig ytterligare en direktionsmedlem, om tillkallad
p.g.a.
stundens allvar eller på eget initiativ må vara osagt. Efter nytt
välkomnande
och stora artighetsfraser blev vi mycket försiktigt tillfrågade om inte
de unga
lärarna såhär i hettan och inför kommande åskväder samt med tanke på
en lång
ansträngande cykelfärd kunde vara betjänta av en liten färdknäpp. Som
jag
alltid haft så svårt att säga mot folk, som talar sak, blev det till
sista
kaffekoppen en - okey, högst tre - låga av den välkända inhemska
konjaken med
tre stjärnor. Sen var det verkligen hög tid att ge sig iväg, ty himlen
var
svart. Vi hann en knapp halvmil innan åskregnet var över oss. De värsta
skurarna tog vi emot i en lada vid vägkanten, sen gick vi upp till
närmsta
gård, som visade sig vara Kjulböle. Vi fick mera kaffe och en taxi
beställd.
Taxibilarna var rymliga på den tiden så det var bara att skruva loss
framhjulet
och lägga cykeln i bakluckan. Vi unnade oss taxiskjuts ända till
Ekenäs, kom
hem med kvällståget, trötta och genomvåta, men nöjda. Vi hade träffat
flera föräldrar
till våra blivande elever, ja, vi var ju nästan snappertunabor.
Ivriga att sprida kunskapens ljus i obygden började
vi höstterminen
redan den 20 augusti för att kunna hålla lovdagar när vi ville och ändå
få ihop
till 200 arbetsdagar till den sista maj. Redan vid vårt första besök
hade vi ju
konstaterat att hela lärarkåren var vi två, båda lika gröna. Antalet
elever
var något under trettio, fördelade på sju årskurser. Här kom genast
bristerna
i vår utbildning fram, för vi hade övat undervisning i sammansatta
klasser
alldeles för litet. Maj-Britt skötte de tre lägre klasserna, jag de
fyra
högre. Mina äldsta elever var sex-sju år yngre än jag, så det blev nog
i mycket
ett kamratförhållande. Genom koll av gamla dagböcker, försök och
misstag samt
snälla elever, vana vid systemet, började det löpa.
Det var nog mera på det sociala planet vi gjorde
bort oss till en
början, även om vi försökte ta seden dit vi kommit. Det var innan
könskvoteringen var uppfunnen, så direktionen, bestående av idel
gubbar, valde
mig till skolföreståndare. Det betydde en halv timmes nedsättning av
undervisningsskyldigheten på trettio veckotimmar, men även skyldighet
att ta
emot kritik, som nog kom. Vi fattade ju inte att ge vare sig "potätsopptaganlov" eller "tryskningslov", båda lika okända begrepp för oss
stadsbor. Kulmen nåddes när skolan inte heller hade marknadslov, något,
som
enligt uppringarna efter den första maknadsdagen, inte hade skett sedan
skolan
grundades i seklets början. Den kvällen var det hur som helst för sent
att ge
lov följande dag, men halva besättningen var ändå frånvarande. Som ren
snorkighet ansågs det troligen också att de unga, spända lärarna inte
hade
folkvett att gå och hälsa i hand på samtliga föräldrar på julfesten,
som förresten
räckte fyra-fem timmar. Dessa klavertramp och andra liknade torde vara
preskriberade för länge sedan och blev för övrigt reparerade under
kommande
år.
En sak, värd att nämna, är den tama, men folkilskna
tjädertupp, som
första hösten och långt in på vintern höll till runt och dessvärre
också ibland
inne i skolan. Den anföll mig första gången bakifrån en stilla
lördagskväll då
jag tog upp bastuvatten vid brunnen. Sen var den så gott som daglig
gäst vid
skolan utom när tidningen Västra Nyland två gånger kallades till
platsen, för
då höll den sig visligen undan. Det tog på min lärarstolthet när den
också
skulle närvara på mina lektioner och ingen hade ro att höra på mig, så
jag tog
mig resolut till att fösa ut den, vilket inte alls var lätt. Jag fick
både hugg
och slag av vingarna och när jag äntligen röd och andfådd kom tillbaka
in i
klassen, rådde där förstås stor munterhet, vilket ingalunda dämpades av
en
liten killes kommentar: "han
vet nog vem som är ilakast i de här sjacke".
En gång i månaden cyklade jag milen till
kommunalkansliet och kvitterade
ut våra löner, för vi hade fortfarande bara en cykel. Min första lön
var 22000
mk liten när skatten var dragen. Därtill hade jag förstås min stora,
sparsamt
möblerade tjänstebostad med värme och lyse, bastu, tillräcklig
odlingsjord med
mul-bete, fähus och foderlada samt nödiga visthusutrymmen, bodar och
källare,
allt enligt gamla folkskollagens lönebestämmelser. Jag blev aldrig
någon
jordbrukare, så jag gjorde ett gentlemannaavtal med en småbrukare, som
fick
bruka jorden i utbyte mot några säckar potatis och gratis mjölkting. Ko
behövde
jag således inte heller skaffa mig, men foderladan byggde jag om till
garage
när jag efter några år köpte min första bil, en Pobeda, som gått som
taxi i
Hangö några år och fortsatte som taxi på samma ort, när jag sålde den.
Före det
hade jag hunnit ta körkort i Karis, avverka ett par motorcyklar och
göra
värnplikten. Jag stannade i skolan till 1961,
då jag
sökte och fick tjänst i Broby skola i samma kommun. Maj-Britt fortsatte
som
ensam lärare i ytterligare två år, då skolan definitivt indrogs på
grund av
elevbrist. Vi har fort-farande goda vänner i byn och i Bredäng
rusthålls skogar
har jag huggit min julgran i över fyra decennier.
Under mina sista aktiva lärarår hann jag ju liksom
andra kommunalare
vara med om både utebliven semesterersättning och permitteringar,
vilket
givetvis också i någon mån påverkade pensionens storlek. Jag tror det
går
lättare att ta sånt med en klackspark, om man upplevt tider, då en
ordinär
cykel kostade mera än en nettomånadslön.
Men cykeln då, hur gick det med den? Jo, den sålde
jag till en elev
redan på våren, då jag behövde pengar till en begagnad motorcykel. |